Pääsiäisvapaat

Meillä oli kolme vapaapäivää pääsiäisen vuoksi, huomenna jälleen töihin. Ihanat kolme päivää silkkaa rentoutumista! Käytiin torstaina töiden jälkeen muutamalla siiderillä rannassa olevalla terassilla ja syömässä hyvin italialaisessa ravintolassa (mun pasta-annoksen hinta tais olla jotain 10€). Perjantaina ajattelimme lähteä P:n kanssa Belemiin, mutta laiskotti ja suuntasimmekin shoppailemaan Colomboon. Ja tietysti oli hurja tarve muutamille jutuille, esim uusille vaatteille.. :D
Kotiuduin suht aikaisin ja katselin illan ratoksi muutaman jakson How i met your motheria. Huvittaisi mennä katsomaan Fast & Furious 8, saa nähdä jos eksyy elokuvateatteriin joku päivä.

[tämä näköala on muistomerkistä Cascaisin suuntaan]

Eilen sovimme lähtevämme Belemiin. Juna lähtee Cais do Sodren asemalta ja sinne pääsi kuukausikortilla. Kävimme kahvilla rantakahvilassa ja kaksi kahvia maksoi 2,30€. Onneksi täältä saa siedettävää kahvia :D Belemistä löytyy kuuluisa kahvila Pastéis de Belém, jossa ihmiset jonottavat saadakseen herkullista Pastéis de Nataa, joka tehdään salaisella reseptillä. Leivoksia saa toki ympäri Lissabonia, mutta ne on kehitetty tässä kyseisessä leipomossa ja siellä ne maistuvat kuulemma parhailta. Emme kuitenkaan tällä kertaa menneet jonottamaan, vaan kävelimme rantaa pitkin Löytöretkeilijän muistomerkille. Hissikyyti ylös maksoi 4€ ja kävimmekin ihastelemassa maisemia. Korkealta näki hyvin myös Jerónimos-luostarin.

[muistomerkiltä Cais de Sodreen päin]

[luostari Jerónimos]

[muistomerkin edessä oli tälläiset kivat kehikot, mihin sai laittaa rakkauslukkoja]

Kävelimme takaisin juna-asemalle ja päätimme jatkaa kohti Cascaista. Juna kulkee rantaa pitkin ja pysähtelee vähän väliä. Päätimme hypätä kyydistä sopivan rannan tullessa kohdalle ja jäimmekin kyydistä muutaman aseman päästä, Caxiaksen kohdalla. Ranta oli mukavan kokoinen myös koirille sallittu ranta, joka ei ollut liian täyteen tupattu ihmisiä. Meillä oli eväänä jälleen patonkia, hedelmiä, pähkinöitä, sipsejä ja tietysti paljon juotavaa ja oli mukava katsella vedessä leikkiviä koiria. Merivesi ei tuntunut enää kauhean kylmältä, mutta en olisi uimaan tarjennut mennä, eikä mulla ollut uikkareitakaan mukana.

[Caxiaksen ranta]

[taustalla näkyy Caxiaksen toista rantaa]

Tänään vietettiin melkein koko päivä parin työkaverin kanssa tuossa Caxiaksen toisella rannalla, joka näkyy ylläolevassa kuvassa. Ostettiin picniceväät ja kärvennyttiin auringossa. Työkaverit kävi uimassakin, mä jätin uikkarit kotiin joten tyydyin kahlailemaan ja keräilemään simpukoita, joita oli rannalla vaikka kuinka paljon. Ihanan rentouttava päivä!

Ens viikon loppupuolella päästään tositoimiin töissä ja työvuorot alkaakin jo 6.30. Jännää, millähän sitä pääsee ajoissa hereillä ja löytää jonkin kulkupelin millä ehtii ajoissa töihin :D Muutama päivä sitten aloin uudelleen katsoa lähimetropysäkkiä, kun luin aiemmin jostain, että se olisi parin kilsan päässä. No ei se onneksi ollutkaan kuin vajaa kilometrin, joten helpottaa kulkemista vähän kun bussi jää välistä pois. Töihin kuitenkin pääsen kätevimmin bussilla. Kyllä on mukavaa, kun odottaa innolla töihin menemistä!
Mukavaa viikonalkua teille kaikille, jotka täällä seikkailette!